2013-10-20

Bäddmadrassexperimentplanering

Det har blivit dags igen för lite madrassexperiment. Min älskling har köpt sig en begagnad bäddsoffa och det vore kul att få till en bäddmadrass som fungerar åt henne. Om det inte faller henne på läppen så har jag de madrasser jag behöver här hemma istället.

Tanken är att använda mig av samma koncept som med mina hemgjorda fuskfutoner. Det blir en bunt billiga täcken som stoppas i ett lite dyrare (och helst ekologiskt) påslakan. Alltihop inköpt på IKEA för enkelhetens skull. Det finns ett varuhus nära vår stuga. Dessutom är bäddsoffan tillverkad av det företaget. 

Soffan har bäddmåtten 140 x 200 centimeter så täckenas storlek passar fint. Om jag köper två påslakanset så kan man fördela täckena i två madrasser istället för en. En enda stor madrass är lite otymplig att använda på annat sätt under dagen så vi får se vad fästmön säger. Fördelen med bara en madrass är att man kan lägga mer pengar på påslakanet. Det betyder i sin tur att påslakanet kan ha högre kvalitet, tjocklek och/eller miljöegenskaper. Särskilt det sistnämnda är viktigt, som sagt.

Troligen blir det bara ett påslakan till att börja med. Den flexibla konstruktionen gör det ju möjligt att köpa ett till påslakanset senare.

IKEA har ett billigt täcke som skulle fungera fint i det här fallet. Mysa Gräs är verkligen tunt men det ska ju bli många lager. Min egen fuskfuton har 20 lager (tio dubbelvikta) 500 grams täcken men nu är det frågan om en bäddmadrass istället så 20 av de tunnare 300 grams ikea-täckena borde räcka. Det blir inte mycket pengar heller om man jämför med kostnaden för en bäddmadrass. Madrassen kommer inte att väga mer än ungefär tio kilo vilket också är ett plus.

Det svåra blir att släpa med mig familjen på shopping. Varken fästmön eller våra döttrar gillar den allmänna tanken på att handla saker (vilket är en bra egenskap för hushållets ekonomi) och särskilt inte att behöva ta sig genom just det här varuhusets evighetslånga labyrinter. För att lägga ytterligare elände till situationen så är det en avlöningshelg då. Det skulle vara bra att de som ska ligga på madrassen också är med och väljer påslakanet, men troligen får jag shoppa ensam.

Nu är det bara att hålla tummarna att det som planerats också fungerar i verkligheten. Vi har en nästan identisk bäddsoffa i stugan och den får antagligen fungera som testbädd...