2013-10-19

Har ni ingen TV hemma?

För några år sedan hade jag inget hem. Det blir så när man skiljer sig och dittills har bott i hennes föräldrahem. Men det löste sig fint eftersom lillasyrran inte behövde sin lägenhet. Hon bodde ju i Stockholm.

När man börjar om från början så har man möjlighet att ta annorlunda val. En flytt från ett par hundra kvadrat till en lägenhet på under femtio kräver också en del alternativa lösningar.

Man måste ha en del elektronik hemma numera. Har redan varit inne på bekymren med att kommunicera med lillans skola i ett annat inlägg (BankIDioti, om ni undrar) så dator av något slag är en grej som krävs. Förutom det brukar det finnas TV med DVD/BlueRay-spelare. Stereo eller surroundsystem... Pappa gillar inte teknik men han har steg för steg skaffa mojängerna med tillhörande fjärrkontroller.

Telefoner ska man också ha. Hemmatelefon med trådlösa enheter och mobiler på det.

Internetanslutning får man inte glömma. Där behövs en router och kanske lite kablar...

Jag hade flyttat in i lägenheten och hade egentligen inget alls utom datorn. Hur skulle jag göra med resten?

TV fanns eftersom lillasyrran hade lämnat sin tjugotummare. Det var inte det enda hon hade lämnat. Lägenheten var full av möbler som ganska snart kördes bort till ett förråd. Men det fanns TV, komplett med antennkabel. Skulle jag nöja mig med skogsTVkanalerna eller skulle jag fundera på fler? Lillan brukade ju se på olika barnkanaler via satellit.

När man är nyskild så funderar man mycket ändå och eftersom man redan höll på med sådant så kunde man lika gärna ge sig på elektroniken också.

Skulle man kunna bygga en dator som skulle ta hand om det mesta? Kunde man göra det utan att behöva ha fjärrkontroller? (Är inte så förtjust i såna, direkt). En kväll satt jag faktiskt med tårar i ögonen, rätt trasig som människa, och svor osande eder över att behöva hitta rätt fjärrkontroll och rätt kanal och rätt inställningar på stereon för att ens kunna se en film och... Så ville jag verkligen inte ha det hos mig!

Därför var jag inne på att bygga dator.

Idag sitter jag i skräddarställning på fotänden av shikibuton-madrassen framför en liten vit stationär dator och skriver. Den vita tjugofyratummaren är ungefär en meter bort och i famnen ligger det lilla vita tangenbord där mina texter halkar in i datorn. En vit laptop-mus ligger brevid på golvet. ...och ja, det finns faktiskt en fjärrkontroll (även den vit) men den används aldrig.

Nöjde mig med skogsTV (ni vet, SVT, TV4, Kanal 6, etc.) och är nöjd med det. Lillasyrran tog med sig den gamla tjockTVn i flyttlasset som gick i våras. Den hade då stått i förrådet sedan jag flyttade in. Istället är det en dator som tar hand om antennsignalen.

Antennen, ja. Det här med alternativkultur och gördetsjälvande fascinerar mig men jag är inte så händig. ...trodde jag. Det är väl lite som med sandalerna. Det kändes inte som om det där med att göra skor åt sig skulle fungera det heller. Antennen var den första grejen jag tillverkade själv. Hittade en enkel ritning på nätet och knåpade ihop den med enkla verktyg. Ändå var det först när kanalscanningen började visa de första hittade kanalerna som man storögt begrep att antennen fungerade. Tänk er det: En tvåtumfyra med fastskruvade metallspröt!

Datorer kan redan från början spela filmer från hårddisk och DVD (blueray är lite onödigt). Så det behövs ingen extraenhet till det. ...och ingen extra fjärrkontroll. Man blir faktiskt lite bortskämd av att styra filmen med muspekare istället för knapptryckningar hit och dit.

Stereon då? Det får datorn också sköta. Två bra högtalare är bättre än ett surroundsystem av usel kvalitet. ...och om man vill så går det att lägga till de bakre högtalarna senare.

Hushållets övriga datorer surfar ut på internet via en pytteliten router för mobilt bredband. Utrustningen får lugnt plats i resväskan...