2013-12-03

3. Julmust från norr

Det sägs att tomten bor i norr. En del säger att han bor på Tomteland här i Sverige. Andra säger att han bor i ett litet fjäll som heter Korvatunturi i Finland. Ytterligare andra menar att han bor i norra Kanada. Det må vara hur det vill med den saken. Bara en sak är säker. Om han bor på nordpolen så måste han flytta inom de närmaste decennierna.

Julen i Sverige är unik på en punkt. Det är inte bara så att det oftast bjuds på en vit jul här, utan det är på dryckesfronten vi är speciella. I nästan alla länder ökar försäljningen av Cola-drycker vid jul. ...utom i Sverige. Här säljs det mindre av de dryckerna under jul och nyår. Istället dricker vi julmust. Flera internationella läskedrycksföretag försökte vända på det faktumet genom massiva annonskampanjer men gick bet allihop. Ett av företagen anpassade sig till den givna situationen och köpte helt sonika upp en julmusttillverkare. Tyvärr köpte de en sort av den blaskiga varianten, men den är billig och säljer tydligen bra ändå.

För er som undrar så är det så att ett företag som tillverkar julmust faktiskt inte är ett musteri, inte ens om de bara tillverkar den produkten. Musterier gör istället produkter som cider.

Själv dricker jag gärna julmust till jul och då gärna en sort som inte rest så långt. Det finns några norrländska tillverkare och några av dem är riktigt bra. Särskilt bra blir det, i mitt tycke, om det är maltrikt och buteljerat på glasflaska. Men den genomsnittliga nivån är bra på norrlandssorterna, även de med PET-flaska.

Nästan alla julmustflaskor är pyntade med just jultomtar, även bland de norrländska. Vi får väl hoppas att den verklige tomten får smaka på någon av dem istället för att bara hinka cola-drycker och äggtoddy världen över.

Just ja, det är ju nästan bara här som tomten delar ut julklappar i egen hög person. Här kan han promenera in genom dörren, sköta sitt och sedan gå vidare till nästa hushåll. Inga skorstenar att forcera eller sånt, alltså.

Naturligtvis är de flesta av de besökande tomtarna billiga kopior. Inte bara de flesta utan nästan alla. Men det gör inget. Det vore naturligtvis fantastiskt att få besök av den riktige tomten, särskilt om han faktiskt bor i Korvatunturi (som mamma sa när man var liten). Men det troliga är att jag samlar änglapoäng utan att någonsin se honom. Han har viktigare besök att göra än hos mig. Det finns många som förtjänar hans besök bättre, helt enkelt.

Men jag försöker samla änglapoäng ändå. Det blev några ynka änglaören när jag sopade entrén framför stället där vi åt och några till när jag delade min julmust med bordsgrannen när han upptäckte att det bara ingick en flaska till julmaten.

Tyvärr kunde jag inte räkna några som helst poäng för snöskottningen. Det snöade stora flingor när vi satt oss till bords och det var så vackert. En otrolig julstämning infann sig och blev helt på topp när jag upptäckte den lilla skålen med varm rödkålssallad i det allra bortersta hörnet. Men eftersom jag inte bara skottar åt föräldrarna nästgårds utan även hos mig själv så går jag bet på poäng där. Nu är naturligtvis plusgrader dessutom...