2014-06-09

Ekotankar inspirerade av sportbilar

De som känner mig vet att jag gillar sportbilar från Lotus. Lilla Elise och syskonet Exige var de som fångade mitt intresse men om jag fick drömma skulle jag vilja köra en sobert silvermetallic Lotus Europa 2.0 SE.

Dessutom är Lotus slogan skitbra. Performance through light weight (prestanda genom låg vikt).

Den tanken går som en röd tråd genom mitt liv, åtminstone när jag dagdrömmer...

Nej, jag dagdrömmer faktiskt sällan om sportbilar. När det handlar om bilkörning så har jag fått mitt lystmäte och kör ganska försiktigt med min trogna Mercedes. Särskilt försiktigt kör jag om familjen är med mig i den. ...vilket är lite för sällan.

Men prestanda genom låg vikt är en bra tanke. En känd bilingenjör menade att det var enkelt att få bilarna att dra hälften så mycket bränsle. Man behövde bara göra dem hälften så tunga.

Ett liknande råd ges av reseplaneringssajter på nätet. När man ska resa så bör packningen vara hälften så stor och reskassan dubblad. Onebag.com propagerar faktiskt att man ska resa med bara en kabinväska som bagage. (Enligt sajten så finns det två sorters bagage - kabinväska och förlorat...) Onekligen ett bra råd om man strävar mot enkelhet. Numera reser jag så ofta det går med bara en 35 liters ryggsäck och det är en ren fröjd att slippa stå på Arlanda i väntan på sin andra väska. Det är bara att gå rakt ut till sin älskling som väntar med bilen. Alla ögonblick i paradiset räknas och med allt i den lilla ryggan så blir det längre tid tillsammans.

Mina huaraches låter mig ta stegen framåt i livet lättare. Mina tidigare så älskade Chacos väger åtta gånger mer. Sportskorna är också över kilot i min storlek. De snabba svarta skorna likaså. Ingen av de övriga skoparen släpper känslan av marken under mig genom sulan på det sätt mina tunna sandaler gör. Prestanda genom låg vikt igen.

Ju fler av de tunga alternativen jag kastar av mig desto mer ös blir det i den gamla kroppen. All trimning behövs, tro mig.