2015-12-04

Väck inte den cykel som sover

Nu är det ungefär en månad kvar till min födelsedag. Det betyder att folk frågar mig om vad jag önskar mig.

Jag önskar mig en cykel. ...nästan.

Det är egentligen inte så mycket jag behöver. Mitt lilla hushåll räcker till för mig. Lillan skulle behöva lite mer förvaring men det är en helt annan historia. För mig räcker grejorna till. ...åtminstone inne i lägenheten.

För att spara miljön och hushållskassan så vill jag nämligen köra mindre bil. Staden jag bor i är inte så stor. Trots att jobbet ligger på andra sidan av stan - längst bort, faktiskt - så blir det inte så långt att cykla.

Motionen kommer att göra mig gott även om jag faktiskt rör mig rätt bra annars också. Cykeln ger möjlighet att ta sig någonstans, inte bara till jobbet.

Det krångliga är att jag vill ha en annorlunda cykel.

Lite bakgrundsfakta först, dock. Ni känner mig rätt bra numera, eller hur? Det är mycket underliga tankar som rör sig i huvudet. Sandaler och fuskfutoner, växthushus och datorer. Jag behöver inte vara som folk är mest eftersom jag ändå har så liten inverkan på omgivningen. Med andra ord är jag fortfarande tämligen mycket en ensamvarg.  Det har inte bara nackdelar, vet ni. Eftersom det mesta jag gör inte berör (eller ens intresserar) andra så kan jag välja att göra saker och ting på det sätt jag tycker är vettigast.

Så har det varit med både sandalerna och fuskfutonerna. Det är just genom att klura lite och våga lite och mickla lite som de har kommit till. Mest av allt är de ändå resultaten av alla de där tankarna som ältas och åter ältas.

Det är faktiskt lite roligt att fundera på födelsedagen. Rejält ironiskt är det minsann. Ensamvargen ska firas. Det är faktiskt så att jag skrockar för mig själv när tanken svävar förbi.

Så... Jag vill ha en liggcykel i födelsedagspresent. ...ja, nästan.

En liggcykel (eller recumbent som det heter på engelska) är inget konstigt i sig. Det är en cykel som är lägre och där man sitter som i favoritfåtöljen med fötterna på fotpallen. Idén är att minska belastningen på ändalykten och samtidigt minska luftmotståndet.

Det finns naturligtvis olika former av liggcyklar som man skulle kunna berätta ganska mycket om och som jag besparar er just nu. Det jag önskar mig är en python liggcykel. En liggcykel av den typen styr man med fötterna. Händerna används bara för växlingar och bromsning.

Ett problem med att köpa en liggcykel är att de måste anpassas till ägaren. Skräddarsys, om man så vill säga. Länge tänkte jag att jag måste bygga den själv men det verkar som om det bästa sättet att få något gjort är att samarbeta, helst med någon som kan lite mer just om svetsning eller lödning. Sånt.

Så här kan en liggcykel av python-typ se ut.

Marcs python, byggd av Dirk Bonné. 
På bilden visar Marc var Dirk ska placera handtagen. Hjulen är tjugo tum stora och bakhjulet har en enkel fjädring. ...och när bilden tas är cykeln inte färdig. Det saknas reglage och skärnar, bland annat.

Naturligtvis blir min cykel annorlunda. ...och då är det en annan pythoncykel som varit förebild. 

Olaf Johanssons Monty,
Olafs cykel har blivit pensionerad för flera år sedan. Den var tänkt att vikas ihop för resor med buss och tåg, men den kunde inte fällas ihop tillräckligt. Den intressanta detaljen med Monty är att den inte har frihjulsnav. Nästan alla pythoncyklar bromsas med händerna men inte den här. Så den kan cyklas med bara benen. Nästan. Växla måste man fortfarande göra med handen.

Så en cykel liknande den Marc har fast fotbromsad som Monty.

Med rätt sorts hjul behövs inte fjädring heller. Marc cyklar på gatsten så det skumpar mer än vanligt där. För mig skulle ballongdäck ge tillräckligt med fjädring. Googla på "Schwalbe Big Apple" så förstår ni.

Den sista detaljen som jag funderar över är hjuldiametern. Olaf hade 16 tum, Marc (och Dirk) 20 tum och Jürgen Magens (som hittade på pythoncykeln) har 26 tums hjul från en mountainbike.

Jürgen Magens på sin P3.

Troligen får mitt bygge 20 tums hjul. Utbudet av nya såväl som begagnade delar är tillräckligt bra. Lillan har samma storlek på sin cykel så jag har kunnat jämföra hemma. Framhjulet (som brukar sitta bak på vanliga cyklar) blir troligen tre- eller femväxlat. Om ni som läser detta verkligen vill göra mig glad så går ni ihop och låter tillverka ett drivhjul med sju växlar, fotbroms och lite kraftigare ekrar. Det blir troligen den dyraste delen på cykeln.

Glömde nämna att jag tänker prova att cykla utan styre till att börja med. Mest för att det gör bygget enklare. Med fotbroms minskar behovet av handtag. ...och man styr ju ändå med benen. Om det inte fungerar så får jag lösa det senare.

Så det är det jag menar med att jag önskar mig en liggcykel fast bara nästan. Det jag önskar mig är möjligheten att skapa cykeln. Det mesta tänker jag betala själv men all hjälp jag kan få mottages med glädje.

Om jag får som jag vill så kan jag börja cykla på våren. Det första är att jag måste lära mig cykla igen. En python är tillräckligt annorlunda för att det ska behövas träning...