2019-10-27

En tredje fuskfuton

Det har gått några år sedan lillans fuskfuton sattes ihop. Därför känns det bra att sammanfatta hur bra våra bäddar fungerat över lite längre tid. ...och dags för tredje fuskfutonen.

Det som kommit fram när vi använt våra sängar är att lillans bädd inte förlorat volym på samma sätt som min egen. Den återfår dessutom sin fluffighet lätt när man bearbetar och vädrar den. Det är en stor skillnad när man jämför med min. Den är bara tung. Troligen är det ytan på täckena inuti som sakta men säkert hakar i varandra och liksom filtar sig. Bädden är skön på sitt sätt men ganska långt ifrån att kännas som en futon.

Dessutom var jag ganska nyfiken på om jag kunde ta grejor från butikshyllan och få till något tämligen billigt och ändå bra nog. Olyckligtvis finns det numera bara en möbelaffär i min lilla hemstad men å andra sidan är de inte så dyra.

Men det var rea på Jysk...

Kort sammanfattat består fuskfuton 3.0 av sex Kvitekoll-täcken (som på rean kostar 140 kronor styck) och ett Katja påslakanset som ligger på ett stadigt lågpris (115 kronor). Totalkostnad 955 kronor, alltså. Hela fuskfutonen väger kring sju kilo och är därför inte så hemsk att lyfta runt.

Täcken med hög volym och blank yta ger fluffigaste futonen. Välj hellre få täcken med stor volym än många täcken med mindre fyllning. Det lärde jag mig eftersom lillans bädd byggdes så. Mina egna täcken packade ihop sig eftersom de inte gled mot varandra.

När man lagt ut täckena på varandra så viker man in en tredjedel på var sin sida på längden så att täckbunten blir som en tillplattad rulle. Sedan trär man upp påslakanet över rullen och avslutar med att dra ut täckenas hörn inuti påslakanet. Resultatet är som ett väldigt tjockt täcke. Faktiskt över tjugo centimeter tjockt.

Volymen minskar till ungefär hälften över de första två veckorna men stabiliserar sig sedan. Med vädring och fluffning återfår de mycket av den volym som de har i början men första dagarnas molnsvävande får man bara efter att fullständigt plockat isär madrassen och satt ihop den igen.

Det går att använda vita påslakan men de blir lätt missfärgade. Därför väljer jag gärna lite mörkare och mönstrade istället. Färgen på påslakanet Katja anges som grå men är egentligen lite brungrå, vilket passar ihop med min inredning och rummets tapet.

Fuskfuton 3.0 - FF3 - kan användas som den är direkt på en tjock matta. Om golvet är hårt kan man stoppa in två av Jysks Basic F10 skummadrasser (300 kronor per styck) inuti ytterligare ett Katja påslakan. Det är den minsta storleken av madrass (70x190cm) som ska användas. Skummadrass under med fuskfuton ovanpå räcker till och med på ett stenhårt golv.

Min egen säng har samma påslakanset för täckena också. Större delen av året klarar jag mig med ett tunt täcke men nu när vintern kommit byter jag till ett tjockare, även det köpt på rea från Jysk...